Gillestämman

Österbybruk 13 Juni 2026

Mot Österbybruk styr vi kosan i det varma vädret. Det är fasligt svårt att hitta rätt väg upp till stämman för mig som tror att jag kommer att hitta rätt. Men vi hittar till hembygdsgården, ganska så snart, och vilken lycka.... EN plats ledig alldeles bredvid och dessutom i skuggan.

Vi lyssnar till allspelet. Är det inte en lite mindre scen i år? Eller är det mer folk?

Här står det folk och spelar en bra bit från scenen till en populär låt.

Vi letar upp en plats under en ek, och inser att här trillar det ner oknytt från trädet så vi får flytta oss en bit. Gott spel. Folk strömmar till. Då kommer regnet, men det stoppar inte spelmän. Då ställer man sig mot väggen och skyddar instrumenten.

Under den stora lönnen ramlar det inte ner några insekter, så där sitter det en hel drös med spelmän.

Nyckelharpans mecka.

Vi hamnar i stallet, och där bjuds det på en Hogapolska på högsta volym.

Tillbaka till toppen

Music.... is life.