Blog 2026
Konsert i Löts Kyrka 2026
21 Juni 2026
För andra året i rad så var det spel i kyrkan, istället för Härkeberga-stämman. Förra året spelade vi i Fröslunda Kyrka, och i år var det premiär för oss att komma till Löts Kyrka. En jättefin kyrka, med en varm atmosfär. Albertus Pictors lärjungar hade dekorerat den och koret var smalt och litet, men kändes som ett tryggt vardagsrum. Lite skratt fick vi också av publiken. Att avsluta med Äppelbo, var en höjdare.
Midsommar
19 Juni 2026
Midsommar i Krusenberg. Andra gången med folkdräkt. Och vem är den stilige mannen till vänster i bild undrar ni?
Gillestämman 2026
13 Juni 2026
Så här roligt var det på Gillestämman i Österbybruk. Mer bilder på Gillestämman 2006
Gulamålaviten
9 Juni 2026
Ett försök att lägga in lite appalachian-touch som stick till gammal svensk folkmusik. En härlig brudmarsch från Uppland. Gulamålaviten, eller Jan Ersson, var en spelman från Gularmåra, Valö i Uppland. Namnet Gulamålaviten fick han från gårdsnamnet. Han var samtida med Byss-Kalle, en annan stor spelman. Här pratar vi tidigt 1800-tal. Till spelningarna reste han alltid med en vit häst. Dessutom var han trollkunnig.
Nationaldag på Kvekgården, Örsundsbro 2026
6 Juni 2026
Nationaldag! Och då får man passa på att sätta på sig folkdräkten, för första gången! En högtidlig känsla infinner sig. Här fick Angeltune en tidig förfrågan om vi kunde spela ingång och
utgångsmarsch.
Äppelbo.
Lätt som en plätt sa vi, för den kan man ju i sömnen. Men vid repetitionen, så ökade det lite. Komp till två körer, spel till folkdanslaget, och så ett par låtar som
vi spelade själva. En psalm hjälpte vi också till med. Men det gick bra.
Här hittar du ett litet filmklipp.
Kvekgården Nationaldag
Photo and video: Fastreel
GåsAndersträffen 2026
14 Maj 2026
Mer Bilder på gasanderstraffen_2026
Spelmansmässa Giresta Kyrka
10 Maj 2026
Angeltune medverkar på spelmansstämma i Giresta kyrka.Flera körer,fyra fioler, ett dragspel och bas. Allt komponerat av Magnus Kilvén. Fin mässa.
Calums road.
30 April 2026
En skotsk låt som handlar om envishet och beslutsamhet när byråkratin. Första låten på ett år som Guldkatt är intakt.
GåsAnders har växt
27 April 2026
Far iväg och spelar på GåsAnders och där var det många nya ansikten, och gott spel hela kvällen.
En till Carolan
24 April 2026
Övar in en till O'Carolan. Den här gången nr 174.
Kvälls-soppa i Tensta bygdegård.
10 April 2026
Övertalad av Torsten far jag till Tensta och allspel. 15 år sedan sist, och nästan allt är precis som då.
Fullt med folk, i hela salen. Vi pressar oss mot väggarna. Hamnar vid Söderfors-gitarristen. En sann kompare. Stark bas
i hans Furch.
Och det här är sista gången som jag träffar Torsten. Efter ett par veckor så har han hastigt gått bort.
Nu spelar han bland änglarna. Så tråkigt. Jag lärde känna honom för ett år sedan när jag var på gång att skaffa en folkdräkt. Hans historier var underbara att lyssna till.
En godhjärtad stor spelman som gått ur tiden.
Bra upplägg med soppa i halvtid.
Alla är som klistrade längs väggarna.
Lamb
9 April 2026
Välkommen till världen! Så full av livslust.
Finspel
4 April 2026
Finspel med LoT. Gitarren och Cittran gillar varandra, och de flesta ackorden passar. Bara en låt som vi hade helt olika tankar om... Vilken var det?
Gåshud
28 mars 2026
Spel i Örsundsbro med Mia. Jag får gåshud! Kul låtar. Strävschottis, och Kräftschottis har släktband helt klart. Men inte Adrian som jag trodde.
SPOV
22 mars 2026
Högmässa. Vi fick applåder! Detta trots att vi skiftade rätt friskt med repriserna på två av låtarna.
Här har jag nu för tiden alltid med mig förstärkaren. Gitarren är lite tonsvag till klarinett och orgel.
Fint skall det vara. Dagen till är kör jag med plastrong efter att ha helt fallit för plagget när jag tittat på den
engelska gentlemannen som i serien bad dogs behavior hjälper familjer med hundproblem.
Bättre julklapp kunde jag inte ha fått.
Mycket stolt
Nyckelharpsträff
7 mars 2026
Fyra nyckelharpor i Lilltibble. Angeltune, Startinsson, och två kul grabbar från GåsAnders. Roliga historier och kul spel på lite nya låtar.
En hel del Bohlinlåtar blev det. Och historien om "korntorkan" var häftig.
Och så en hel del Vikstadängor.
Veckholms kyrka
6 mars 2026
Far till Veckholms kyrka för att lyssna på JLoT. Kul att få lyssna på våra vänner,när vi i vanliga fall brukar spela tillsammans. Underbar ingång med Ramnäs Brudmarsch och mycket bra mellansnack.
Tobostämman 2026
7 Februari 2026
Och det dröjde inte ens en månad innan det var dags för nästa stämma. Där här gången i Tobo.
Mer bilder på Tobostämman 2026
GåsandersKnyt 2026
11 januari 2026
Spelåret börjar som vanligt med GåsAnders. I år var det mycket folk, så vi fick nästan inte plats i stora salen. Bra att friska upp lite gamla låtar. Några nya ansikten dök också upp. Väckarklockan är ju min favorit så den valde jag gärna. Anders Jansson, Gularmålarvitens son har gjort den. Några bilder från träffen hittar du här GåsAndersKnyt 2026
Tillbaka till toppen